MASZ PYTANIA? ZADZWOŃ! (+48) 570 607 607 LUB NAPISZ: SKLEP@NEXT-LEVEL.PL
Wpływ diety na odporność 0
Wpływ diety na odporność
W ramach cyklu "Wrzesień - miesiąc odporności" zapraszam do przeczytania wpisu, z którego dowiesz się jak dieta wpływa na naszą odporność. Przyjemnej lektury :-)
 
Na pewno nie raz słyszałeś, że odporność pochodzi z brzucha. A wszystko za sprawą tkanki limfatycznej jelit GALT, w której znajduje się ok. 80% komórek wytwarzających immunoglobuliny w organizmie. Dlatego uważam, że bez zdrowej diety nie ma silnej odporności.
 
A więc jaka powinna być Twoja dieta?
 
Przede wszystkim przeciwzapalna, bogata w składniki odżywcze o właściwościach immunomodulujących oraz antyoksydacyjnych takich jak: witamina A, C, D, E oraz cynk, selen, kwasy omega 3, kwercetyna, sulforafan, beta – glukan.
 
Idealnym wzorem jest dieta śródziemnomorska o udowodnionym działaniu przeciwzapalnym.
 
Jakie produkty powinna zawierać Twoja dieta żebyś mógł cieszyć się dobrą odpornością?
 
Warzywa bogate w związki siarki, kwercetynę oraz sulforafan, przede wszystkim:
  • krzyżowe np. brokuły, kalafior, jarmuż
  • cebulowe np. cebula, czosnek, por, szczypiorek
 
Owoce bogate w witaminę C i antyoksydanty:
  • głównie jagodowe np. borówki, truskawki, maliny
 
Produkty zbożowe pełnoziarniste o niskim indeksie glikemicznym bogate w błonnik, beta - glukan oraz cynk:
  • gryka, owies, jęczmień, żyto, dziki ryż
 
Białko:
  • podstawę powinno stanowić roślinne pochodzące z nasiona roślin strączkowych oraz pochodzące z tłustych ryb np.: łososia, makreli oraz w mniejszej ilości z chudego mięso
 
Zdrowe tłuszcze dostarczające kwasy omega:
  • oliwa z oliwek olej lniany, z wiesiołka, czarnuszki, orzechy włoskie
 
Kiszonki oraz produkty mleczne fermentowane wspierające prawidłową mikrobiotę jelit:
  • kefir, jogurt, ogórki, kapusta kiszona
 
Przyprawy o właściwościach przeciwzapalnych i przeciwbakteryjnych:
  • Imbir, kurkuma, cynamon, oregano, kozieradka
 
Herbaty i zioła bogate w polifenole:
  • Zielona, czerwona i biała herbata, czystek
 
Równie ważne jest też to jakich produktów powinniśmy unikać na co dzień.
 
Są to głównie te zawierające cukry proste, nasycone kwasy tłuszczowe oraz tłuszcze trans takie jak:
  • Słodycze, słone przekąski, fast foody
  • Alkohol, Napoje słodzone
  • Czerwone mięso
  • Produkty smażone
 
Na co jeszcze warto zwrócić uwagę?
 
Prawidłowe nawodnienie:
  • U kobiet ok. 2 l a u mężczyzn 2,5 l na dobę
Prawidłowa kaloryczność diety, zbyt wysoka podaż kalorii może działać prozapalnie, natomiast lekkie ograniczenie kalorii może działać przeciwzapalnie.
 
Niski indeks i ładunek glikemiczny posiłków zapobiegający hiperglikemii i powstawaniu stanów zapalnych.
 
 
Trzymajcie się zdrowo!
 
Autor: Karolina Waszkowska

Komentarze do wpisu (0)

Newsletter
Odbierz 7% rabatu na pierwsze zakupy! Bądź na bieżąco z naszymi nowościami i promocjami!
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl