MASZ PYTANIA? ZADZWOŃ! (+48) 570 607 607 LUB NAPISZ: SKLEP@NEXT-LEVEL.PL
Ekstrakty roślinne - ich rodzaje, występowanie oraz działanie 0
Ekstrakty roślinne - ich rodzaje, występowanie oraz działanie

Ekstrakty roślinne wykorzystywane są od wieków zarówno w profilaktyce jak i leczeniu wielu chorób. Stanowią wsparcie organizmu w czasie większego obciążenia psychicznego i fizycznego.

Dzisiaj chciałabym się skupić na naturalnych produktach roślinnych które wspomogą odporność oraz walkę z infekcją, również COVID - 19. Ekstrakty roślinne są naturalnym źródłem substancji o właściwościach immunostymulujących czyli mobilizujących układ odpornościowy. Ponadto wykazują właściwości przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe dzięki czemu wspomagają  procesy walki z patogenami, a ich stosowanie pozwala na szybszy powrót do zdrowia. Do najlepiej przebadanych ekstraktów wspierających odporność należą: czosnek, kurkumina, imbir,  acerola, aloes, traganek, czystek, czarny bez, wiesiołek, jeżówka, ashwagandha, oregano, kozieradka. Wszystkie te substancje mają udowodnione działanie na nasz organizm. Przyjrzyjmy się zatem bliżej ich działaniu i wskazaniom. 

  1. Czosnek 
  • dzięki zawartości allicyny wykazuje  działanie przeciwbakteryjne oraz przeciwgrzybicze, uważany za naturalny antybiotyk 
  • stymuluje aktywność komórek NK (natural killers) 
  • poza wpływem na układ odpornościowy reguluje ciśnienie krwi, stężenie glukozy,  działa przeciwzakprzepowo 
  1. Kurkumina
  • działa przeciwzapalnie, hamuje aktywność cytokin prozapalnych  
  • wykazuje nawet silniejsze działanie przeciwzapalne niż aspiryna i ibuprofen  
  • ponadto wspiera pracę wątroby, obniża stężenie „złego” cholesterolu, przeciwdziała agregacji płytek krwi, wspomaga pracę przewodu pokarmowego  
  • najlepiej stosować ją w połączeniu z piperyną aby zwiększyć jej wchłanianie 
  1. Imbir
  • działa przeciwzapalnie, przeciwgrzybiczo oraz rozgrzewająco 
  • pomaga zachować prawidłowy poziom cukru we krwi, wspomaga trawienie, stosowany jest w łagodzeniu objawów choroby lokomocyjnej
  1. Acerola
  • stanowi jedno z najcenniejszych naturalnych źródeł witaminy C, która zmniejsza podatność organizmu na infekcje oraz skraca czas trwania choroby 
  1. Aloes
  •  działa przeciwzapalnie, przeciwwirusowo i przeciwbakteryjnie 
  • wpływa na utrzymanie właściwego składu mikrobioty jelitowej, co jest niezbędne dla odporności organizmu 
  • stosuje się go profilaktycznie, jak i w czasie trwania infekcji  
  • ponadto wspomaga gojenie ran, owrzodzeń przewodu pokarmowego, reguluje pasaż jelitowy 

 

                                                                                                                    

 

  1. Traganek błoniasty (Astragalus)
  • zawiera ponad 230 związków aktywnych, pobudza układ odpornościowy oraz działa antyoksydacyjnie 
  • dodatkowo zwiększa wrażliwość tkanek na insulinę, reguluje stężenie glukozy, działa przeciwmiażdżycowo, rozszerza naczynia krwionośne 
  1. Czystek
  • wspomaga odporność, przede wszystkim dzięki wysokiej zawartości polifenoli – silnych przeciwutleniaczy 
  • hamuje powstawanie i rozwój stanów zapalnych w organizmie  
  • działa antybakteryjnie, przeciwgrzybiczo, przeciwwirusowo  
  1. Czarny bez
  • może być stosowany profilaktycznie jak i w trakcie infekcji 
  • zwiększa produkcję cytokin przeciwzapalnych 
  • jest źródłem witamin C i A 
  • w czasie infekcji ogranicza objawy oraz skraca czas trwania choroby 
  1. Wiesiołek
  • redukuje stany zapalne dzięki zawartości kwasu gamma - linolenowego GLA  
  • najlepiej sprawdzi się przyjmowany w postaci oleju 
  • poprawia kondycje skóry, wspomaga układ hormonalny oraz pokarmowy 
  1. Jeżówka purpurowa
  • zwiększa aktywność limofcytów 
  • hamuje aktywność cytokin prozapalnych, a zwiększa produkcje interferonu działającego przeciwwirusowo 
  • ma właściwości przeciwbakteryjne i przeciwgrzybicze 
  • może być jednak stosowana maksymalnie 10 dni bez żadnej przerwy, przyjmowana dłużej może działać odwrotnie, osłabiając układ odpornościowy  
  1. Ashwagandha
  • działa antybakteryjnie oraz przeciwzapalnie 
  • należy do adaptogenów  działających antystresowo, uspokajająco i przeciwlękowo 
  1. Olejek oregano 
  • ma działanie przeciwzapalne, przeciwbakteryjne, przeciwgrzybicze 
  • najlepiej sprawdza się w infekcjach górnych dróg oddechowych, zapaleniu zatok, płuc, przy problemach z odkrztuszaniem 
  • pomaga też zachować prawidłowy skład mikrobioty jelitowej 
  1. Kozieradka
  • działa głównie przeciwzapalnie, przeciwbólowo i przeciwgorączkowo, jej działanie jest porównywalne z lekiem z grupy niesteroidowych leków przeciwzapalnych diklofenakiem sodu 
  • najlepiej sprawdza się w infekcjach górnych dróg oddechowych  
  • dodatkowo reguluje stężenie glukozy we krwi, obniża cholesterol, pobudza apetyt, reguluje pracę przewodu pokarmowego 

Moje zdanie o ekstraktach ziołowych

Jak widzicie mamy do dyspozycji całkiem szeroką gamę naturalnych ekstraktów roślinnych wspierających nasz układ odpornościowy.  

Biorąc pod uwagę właściwości oraz bezpieczeństwo stosowania uważam, że warte wprowadzenia do codziennej suplementacji są kurkumina, ashwagandha, acerola oraz olej z wiesiołka. W czasie toczącej się infekcji cennym wsparciem będą: czarny bez, olejek z oregano, imbir, czosnek, aloes oraz kozieradka. Pozostałe ekstrakty roślinne mogą być stosowane naprzemiennie z uwzględnieniem przerw w ich przyjmowaniu. Zazwyczaj zaleca się suplementacje danym preparatem  około 2 - 3 miesięce, a następnie zrobienie miesięcznej przerwy. Jednak suplementacje zawsze  należy rozpatrywać indywidualnie biorąc pod uwagę aktualny stan zdrowia.  

 

Autor: Karolina Waszkowska

 

Bibliografia: 

Jankowska K., Suszczewicz N.,Naturalne metody wspomagania odporności w walce z koronawirusem, Klinika Endokrynologii, Szpital Bielański, Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego, Warszawa 2020 

Komentarze do wpisu (0)

Newsletter
Odbierz 7% rabatu na pierwsze zakupy! Bądź na bieżąco z naszymi nowościami i promocjami!
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl