MASZ PYTANIA? ZADZWOŃ! (+48) 570 607 607 LUB NAPISZ: SKLEP@NEXT-LEVEL.PL
Czy bieganie jest zdrowe 0
Czy bieganie jest zdrowe
Czy bieganie jest zdrowe?
 
Utarło się przekonanie, że bieganie jest lekarstwem na otyłość i na powrót do formy po długoletnim przyrośnięciu tyłkiem do kanapy. Czy aby na pewno?
 
Ja powiem wprost, że biegaczem jestem żadnym. Biegam bardzo mało, nie używam sportowych aplikacji typu endomondo, nie posiadam super butów biegowych i nie wisi nad moim łóżkiem plakat Usaina Bolta. Dodatkowo moje kolana, ze względu na masę ciała, po 10 km mówią: idioto co Ty nam robisz? Psycholu i morderco, wracaj i rób klatę!
Mój trening na podbicie wydolności to boks lub trening obwodowy. Jak już biegam, to raczej sprinty lub 10 min na rozgrzewkę przed treningiem siłowym. To dlaczego Jobda pisze o bieganiu? Dlatego, że idąc tropem internetowych hejterów, nie znam się, ale się wypowie. 😛 Dobra żart. Opiszę wszystko z punktu widzenia trenera oraz ludzkiej biomechaniki. Nie jestem zawodnikiem i raczej nigdy nim nie będę. 😉 Poruszę jedne z najczęstszych błędów, jakie sprawiają, że bieganie jest niezdrowe i może sprawić Ci przykrość zamiast radość.
 
Biegam bo mam nadwagę
 
Jednym z podstawowych błędów wykonywanych przez osoby chcące zacząć coś w końcu robić ze swoją oponą, która przez przypadek dostała za dużego ciśnienia (zapewne napompowana została przez nalewak z piwem), jest rozpoczęcie treningów biegowych z dnia na dzień. Na wstępie mówię, że jest to głupota!
 
Jeżeli ważysz za dużo, to Twoje ciało dźwiga dodatkowy ciężar w postaci nadwagi i zgromadzonej tkanki tłuszczowej. To działa niekorzystnie na Twoje stawy, przeciążając je. Ty wpadasz na pomysł, żeby zacząć biegać i dodatkowo dowalić im tupaniem o ziemię całą tą masą? Prawdopodobnie skończy się to bólem kostki, kolana lub lędźwi, a Ty wrócisz do picia piwa. Kompletnie nieprzystosowane do biegania mięśnie i stawy po prostu nie dały rady.
 
Rada jak zacząć biegać
 
Zacznij od rowerka lub marszu na bieżni. Wzmacniaj swoje mięśnie i stawy rozsądnie rozplanowanym treningiem siłowym, zadbaj o prawidłowy balans mięśniowy ciała (siłę mięśniową poszczególnych grup mięśniowych), a potem popraw technikę biegu. W międzyczasie prawdopodobnie stracisz trochę kilo i tym samym będziesz mógł zacząć biegać bezpieczniej i zdrowo.
 
Biegam 10 km, bo mniej wstyd wrzucić na Facebook'a
 
W czasach biegania z GPS-em i monitorowania swoich postępów, przez przeróżne aplikacje każdy marzy, żeby na treningu biegowym przebiec min 10 km i udostępnić swoje poczynani na mediach społecznościowych. Czy wiesz, że bieganie powyżej 30-35 km tygodniowo zwiększa ryzyko kontuzji o około 34-65% ?
Średni krok człowieka to około 75 cm, co przy przebiegnięciu jednego kilometra daje średnią ponad 1300 kroków. Pomnóż to razy 10 km i masz 13000 kroków. Wszystkie te tąpnięcia i mikro urazy mają swoje odbicie w Twoim kolanie i innych stawach! Nawet zakładając, że masz dobrą technikę biegu i buty zrobione ze skafandra kosmonauty, to i tak jest to cały czas stres dla Twoich tkanek! Czy wiesz, że u osoby ważącej 75 kg jedna minuta biegu kumuluje na jedno kolano nawet 80 ton obciążenia? No to jak? Dalej uważasz, że dźwiganie ciężarów jest bardziej niebezpieczne od biegania? 😉
 
Rada jak poprawić swoją kondycję
 
Zamiast fiksowania się na kilometry, zacznij trenować siłowo (TAK! Trening siłowy również poprawia kondycję i pomaga schudnąć). Wplataj do swojego planu treningi beztlenowe typu trening tabata, trening obwodowy, trening crossfit oraz sprinty, zamiast fiksować się na pokonaniu jak największej ilości kilometrów w tygodniu.
 
Biegam, więc nie trenuję siłowo
 
Częstym błędem biegaczy jest brak treningu siłowego (inaczej mówiąc nietrenowanie pod kątem motorycznym), bo będę powolny... No i trochę racji w tym jest, ponieważ każdy gram mięśnia wymaga dodatkowego zasilania w postaci tlenu. Dodatkowo każdy kilogram masy ciała będzie powodował, że trudniej Ci będzie się wybijać w górę podczas biegu (bieganie to inaczej mówiąc przeskok z jednej nogi na drugą, więc po prostu skaczesz, w czym większa masa nie pomaga), ale kto powiedział, że trenując siłowo, musisz mieć zaraz więcej kilogramów i zamienisz się w ślimaka?
 
Jeżeli trening będzie przeprowadzony mądrze i nie będziesz się objadał, a dodatkowo Twoim podstawowym treningiem zostanie trening biegowy, to tylko możesz odnotować z tego korzyści! Czy wiesz, że kończyny górne generują podczas biegu około 20% siły i mocy biegowej? Nie musisz mieć doktoratu z fizyki kwantowej, żeby zrozumieć, że trenując kończyny górne (których używasz, wydawałoby się bardzo mało podczas biegu) będziesz biegał szybciej. To samo, jeżeli nie chcesz biegać z kolanami uciekającymi do środka, tyłkiem wywalonym jak u kaczki oraz chcesz mieć silny i stabilny staw skokowy, to powinieneś zacząć wzmacniać siłowo mięśnie, które są osłabione i powodują u Ciebie gorszą technikę biegu!
 
Tak, trening siłowy to jedna z najlepszych form prewencji przed kontuzjami. Jeżeli trening siłowy kojarzy Ci się z tzw. splitem kulturystycznym typu klata/biceps, to nie jest to przygotowanie motoryczne! Do naprawy tira nie używasz lewarka od malucha. Tak samo jest z treningiem dla biegacza.
 
Rada jak trenować siłowo
 
Trenuj siłowo dwa razy w tygodniu podczas sezonu, a w okresie poza startowym nawet 3 razy. Jest to optymalna ilość treningów, jakie pozwolą Ci zapobiegać kontuzjom i podkręcić siłę Twoich mięśni, abyś biegał szybciej.
 
Buty wiedzą lepiej
 
Kolejna ważna sprawa, jaką obserwuję wśród biegaczy, to koncentrowanie się na butach do biegania jakby to był co najmniej pierścionek zaręczynowy dla bardzo wybrednej narzeczonej. Przymiarki butów w sklepie, przeszukiwanie forów internetowych, badanie stopy czy jest promująca, czy supinująca. Jednak nawet buty zdjęte prosto z mistrza świata na sto metrów, które jeszcze capią jego potem nie dadzą gwarancji, że nie złapiesz kontuzji. Problem w tym, że but jedynie maskuje to, że Twoja postawa podczas biegu wygląda jak postawa biegnącego welociraptora i nie dają gwarancji, że nie złapiesz kontuzji. Mogą jedynie odwlec ja w czasie i dużo skuteczniejszym sposobem na zdrowe bieganie jest poprawa techniki biegu.
 
Rada jak biegać bezpiecznie
 
Zamiast kupować buty za kilka stów, lepiej przeznacz tę kwotę na trenera, który poprawi twoją technikę biegu i przygotuje Twoje ciało siłowo i motorycznie do biegania.
 
Autor: Artur Jobda - Doświadczony trener personalny, szkoleniowiec, instruktor kulturystyki, rekreacji ruchowej oraz fitness, certyfikowany instruktor Blackroll. Specjalizuje się w prowadzeniu zajęć indywidualnych i grupowych, korekcji wad postawy i nauki poprawnego wykonywania ćwiczeń, dobieraniu odpowiednich planów treningowych i żywieniowych. Pracuje z ludźmi po urazach, jak i sportowcami – zawodnikami sportów walki, biegów OCR, kolarzami.

Komentarze do wpisu (0)

Newsletter
Odbierz 7% rabatu na pierwsze zakupy! Bądź na bieżąco z naszymi nowościami i promocjami!
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl